Informationssäkerhet.se använder cookies. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies.
PTS tog 2011 fram en vägledning som förbereder inför upphandling av elektronisk kommunikation, till exempel telefoni eller internetanslutning.
Vägledningen beskriver vad man bör känna till och tänka på när vid upphandling av olika typer av elektronisk kommunikation. Det gäller att kunna ställa rätt krav vid köpet, men också i den dagliga verksamheten, så att kommunikationen blir säker och robust – krav som utgår från verksamhetens behov och genomförd riskanalys.Vägledningen ska underlätta för personer på bl.a. kommuner som har ansvar för anskaffning och upprätthållande av elektronisk kommunikation. I vägledningen finns information om olika slags elektronisk kommunikation och hur den fungerar. Vägledningen tar upp frågor som t.ex. hur man tar reda på och bedömer risker för verksamheten för att på så vis kunna ange rätt krav vidupphandling och avtalstecknande. Vägledningen finns att ladda ned från PTS:s webbplats, som du når via länken nedan.
Länk till Post- och telestyrelsens webbplats om Robust elektronisk kommunikation – vägledning för användare vid anskaffning (PTS-ER-2011:16)
Publicerad: 2013-03-15 Uppdaterad: 2020-11-05 Skribent: MSB Innehållsansvarig: MSB